Extra kosten afvalbrengstation voor de inwoners van Schoonhoven!

De inwoners van Schoonhoven zijn door de voormalige gemeente Schoonhoven en later de gemeente Krimpenerwaard aangewezen op het afvalbrenstation Lopik. Voor het wegbrengen van restafval in plasticzakken wordt vanaf 1 januari 2020 € 3,– per zak in rekening gebracht. Voorheen was dat gratis. Het college heeft de inwoners hierover niet geïnformeerd. De gemeenteraad heeft dat besluit niet genomen!

In de voormalige gemeente Schoonhoven is die discussie in de raad ook gevoerd. De gemeenteraad heeft toen een dergelijk voorstel van het college afgewezen. Argumenten waren dat weinig inwoners restafval bij het afvalbrengstation inleveren en dat voorkomen moet worden dat het afval in het buitengebied wordt gedumpt.

Inmiddels is Pro Krimpenerwaard door diverse inwoners hierover benaderd. De gemeente is hierover gebeld en daar wordt als reactie gegeven dat de gemeente Lopik dat besluit heeft genomen. Blijkbaar ook voor de inwoners van de gemeente Krimpenerwaard. Bijzonder!

Pro Krimpenerwaard is van mening dat het de bevoegdheid van de raad is om de tarieven voor de inwoners van Schoonhoven te verhogen en niet van het college en niet van de gemeente Lopik. Wij hebben het college dringend verzocht om dit “besluit” op te schorten, de gestelde schriftelijke vragen van Pro Krimpenerwaard in de commissie van 21 januari te beantwoorden en zo nodig de raad een voorstel voor te leggen.

De vragen:

  1. Is het college op de hoogte van het feit dat de inwoners van Schoonhoven per 1 januari 2020 € 3,– per zak moeten betalen voor het inleveren van restafval bij het afvalbrenstation in Lopik?
  2. Welke argumenten zijn hiervoor aan te dragen?
  3. Wie is in deze bevoegd om deze afvaltarieven in te voeren?
  4. Kan het afgesloten contract met de gemeente Lopik over het medegebruik van het afvalstation worden toegezonden?
  5. Waarom heeft het college deze beleidswijziging niet voorgelegd aan de gemeenteraad?
  6. Waarom zijn de inwoners niet tijdig hierover geïnformeerd?
  7. Geldt dit beleid voor alle inwoners van de gemeente?
  8. Zo nee, waarom niet?
  9. Is het college voornemens deze tariefsverhoging op te schorten om zo de raad in de gelegenheid te stellen hierop een besluit te nemen?
1 Reactie op “Extra kosten afvalbrengstation voor de inwoners van Schoonhoven!
  1. Adri Verheij schreef:

    Wat een kortzichtige maatregel! Men laat nu al zoveel rotzooi op straat en in de berm liggen. Dat zal alleen maar toenemen als men er voor moet betalen. Vuurwerkresten worden nu al niet opgeruimd. Napels aan de Lek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.