Ombudsfunctie Sociaal Domein
Pro Krimpenerwaard heeft in de raadsvergadering van 13 november gepleit voor het inrichten van een ombudsfunctie voor het Sociaal Domein. Blijkens onderzoek blijkt dat de kwetsbare inwoners de door de gemeente geboden zorg niet altijd als ontzorgend, klantvriendelijk en soms zelfs als ongepast ervaren. Dat de Nationale Ombudsman in 2017 al constateerde: “Gevoelens van schaamte, schuld, dankbaarheid, lijdzaamheid, angsten verzet leidende motieven zijn voor burgers in hun verhouding tot het Sociaal Domein.” Dat uit ander onderzoek blijkt dat cliënten zich in een afhankelijke positie bevinden en bang zijn dat een klacht gevolgen voor hen kan hebben. Pro Krimpenerwaard vindt dat wij als gemeente deze kwetsbare groep maximaal moeten ondersteunen zodat zij de goede aandacht en zorg krijgen. Wij vinden dat een ombudsfunctie Sociaal Domein deze groep kan ondersteunen en voor deze kwetsbare doelgroep tevens een laagdrempelig aanspreekpunt is. In de ingediende motie worden de volgende 4 punten voorgesteld:
- ook in onze gemeente onderzoek te doen of ook hier angst bestaat om klachten te melden;
- te onderzoeken hoe wij de klantsignalen van deze kwetsbare groep kunnen maximeren om onze dienstverlening verder te verbeteren;
- de inrichting van de ombudsfunctie serieus als mogelijke oplossingsrichting daarin mee te nemen;
- over 6 maanden de raad te informeren.
De wethouder heeft volmondig ingestemd met deze motie. Na de stemming heeft ook de gemeenteraad voor de motie gestemd.
Een tweede motie om een brede gemeentelijke ombudsfunctie in te richten haalde het jammer genoeg niet.
Geef een reactie