Pro Krimpenerwaard pleit voor een “hoogwaardige openbaarvervoerverbinding” tussen Krimpenerwaard en Rotterdam

Pro Krimpenerwaard is verheugd dat in het advies aan de minister de extra oeververbinding niet komt tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk. Ook zijn wij blij dat er 90 miljoen beschikbaar komt voor de aanpak van de Algerabrug. Deze kan misschien gerenoveerd worden of misschien moet die worden vervangen. De aanpak van de Algerabrug heeft directe gevolgen voor de  verkeersdoorstroming voor de inwoners van de gemeente Krimpenerwaard. Ook zullen wij het college vragen actie te ondernemen om het openen van de Algerabrug voor de pleziervaart tot een minimum te beperken. Ook dat levert een bijdrage aan de verkeersdoorstroming. Nu staat om de haverklap de Algerabrug open.  Met als gevolg lange files en wachttijden van een half uur. Dat wethouder Boere meteen roept dat er geen gemeentegeld gaat naar de maatregelen voor de verkeersdoorstroming Algerabrug vinden wij voorbarig. De wethouder moet nu wel aan tafel proberen te komen als over de Algeracorridor wordt gesproken. Dat zal al een hele klus zijn, omdat vele partijen hierbij zijn betrokken. Er is een provinciale weg, een brug van het rijk, en aan ieder kant een andere gemeente. Bestuurlijk heeft mevrouw Broere nog niets te vertellen. Wij zijn geen partij in de Metropoolregio. Maar zij moet haar plek aan tafel opeisen. Pro Krimpenerwaard zal in de extra raadsvergadering (waarschijnlijk 11 september) voorstellen om een samenwerkingsverband voor de Algeracorridor op te richten. Dan kan ze ook een serieus onderzoek naar hoogwaardig openbaar vervoer inbrengen. Als het nodig is zal ook onze gemeente daaraan moeten meebetalen. Dat is in het belang van de ontsluiting van onze gemeente. Volgens onze informatie heeft de gemeente in het verleden ook meebetaald aan rijkswegen. Dit is echter bij de gemeenteraad niet bekend.

Dan is er nog de vraag over de stikstofuitspraak van de Raad van State. Bekend is dat vele grote projecten niet doorgaan. Er zal eerst een stikstofplan moeten zijn. Duidelijk is dat een extra oeververbinding leidt tot meer stikstofuitstoot. Ook daarom wil Pro Krimpenerwaard dat verkeersknelpunten  bij voorkeur worden aangepakt door het aanzienlijk verbeteren van het openbaar vervoer. Doortrekken van de metrolijn richting Krimpenerwaard, vervoer over water, versneld aanleggen fietspaden voor de e-bikes etc.  Steeds worden dergelijke onderzoeken uitgesteld en wordt gekozen voor extra wegen en bruggen. Iedereen kan vaststellen dat het wegennet in de gemeente Krimpenerwaard nu al  op bepaalde tijden vastloopt en dat zal alleen maar toenemen bij ongewijzigd beleid. De politiek moet moed tonen en dit oppakken, juist in deze tijd van lage rentestand.

Daarom is de uitspraak van de Raad van State zo belangrijk. Dat verplicht de betrokken instanties, zoals overheden, duurzaam te kijken en te werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.