Veerpoort Schoonhoven wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer
Het college heeft in zijn vergadering van 11 april 2023 eindelijk besloten om de gemeenteraad voor te stellen de Veerpoort in Schoonhoven af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dat is overeenkomstig de motie van Pro Krimpenerwaard van 8 november 2022. Een eerder besluit van de raad om de Veerpoort een aantal dagen per week af te sluiten is daarmee van de baan.
Het college schrijft verder dat de noodzakelijke werkzaamheden hiervoor worden meegenomen in de uitwerking van het aangepaste ontwerp Buiten de Veerpoort fase 2. De raad wordt ook voorgesteld om het beschikbaar gestelde budget van € 15.000,- in te zetten voor de noodzakelijke civieltechnische werkzaamheden.
Geschiedenis
Het college van de voormalige gemeente Schoonhoven heeft al op 20 februari 1992 de raad voorgesteld het Verkeerscirculatieplan-Binnenstad vast te stellen en uit te voeren. Dat behelsde de afsluiting Veerpoort, Haven-Oostzijde en Lopikerstraat. Dit was de reden en opstartfase van Gemeentebelang Schoonhoven, waarbij boze Schoonhovense winkeliers het voortouw namen met protestacties tegen de mogelijke afsluiting van de Veerpoort. Zij vreesden dat de lokale economie zou instorten als het centrum van de Zilverstad onbereikbaar zou worden voor gemotoriseerd verkeer.
Daarom werden achtereenvolgens de veerpont geblokkeerd, de parkeerplaats bij Albert Heijn bezet en een (succesvolle) juridische procedure gevoerd tegen de gemeente Schoonhoven. Het raadsbesluit om de binnenstad autoluw te maken, werd door de Hoge Raad teruggedraaid. De actie ‘Open de Poort’ leidde in november 1993 tot de oprichting van Gemeente Belang Schoonhoven op initiatief van ondernemer Theo Ricken en zijn buurman Jan van der Kleijn. “De inspraakprocedures waren een farce. Onze aanbevelingen werden volkomen genegeerd. Met een politieke partij zouden we wellicht het proces kunnen bijsturen.”
Toekomst
Wij zijn nu heel wat jaren verder en stellen vast dat Gemeente Belang Schoonhoven is opgegaan in de VGBK, dat de verkeersveiligheid fors is afgenomen voor voetgangers en fietsers en dat het winkelcentrum een flinke opknapbeurt nodig heeft met o.a. terrasjes en een autoluwe binnenstad. De tijd heeft te lang stilgestaan en dat lijkt ons voor de ondernemers ongewenst.
Pro Krimpenerwaard heeft in al die tussenliggende jaren een dossier aan raadsvragen, initiatiefvoorstellen en moties gemaakt. Ondanks het uiterst traag tegemoetkomen aan toezeggingen lijkt nu het definitieve besluit gevallen. Wij hopen dat de gemeenteraad het collegevoorstel overneemt.
Maar dis is nog niet alles. Er liggen al enige tijd ook toezeggingen over: beleefbaar maken van de brug, verwijderen een aantal parkeerplaatsen ter hoogte van Cafetaria Buiten de Veerpoort, nieuw gazon i.p.v. de stenen uitvoering (uitgevoerd), maar helaas zonder bomen. Daar kan volgens Pro Krimpenerwaard aan worden toegevoegd het herstel van de glinsterlichtjes in het straatwerk richting Veerpoort en de betonblokken in het nieuwe gazon. Bovendien moet het centrum een impuls krijgen en neem dan ook het parkeerbeleid serieus.
Geef een reactie