Pleziervaart en Algerabrug

Hierna worden enkele van de vele reacties gepubliceerd n.a.v. het initiatief van Pro Krimpenerwaard om het openen van de Algerabrug te beperken voor de plezierjacht. De namen van de reacties zijn weggelaten. Pro Krimpenerwaard zal hierover in de extra raadsvergadering een motie indienen.

1. Het krantenbericht betreft de visie van Pro Krimpenerwaard op een betere doorstroming van het verkeer, door het afsluiten van de rivier voor schepen met een mast, getuigt van een pijnlijk gebrek aan kennis van de feiten. Zonder ook maar één schip voor de brug staan er inderdaad dagelijks lange files; oorzaak is eenvoudig te vinden door het verkeer te tellen. Heeft maar af-en-toe te maken met een brugopening, en ik moet nog meemaken dat deze in de spits opengaat. Mijn ervaring – ik vaar zo’n boot met een mast – is dat de brugwachter het verkeer goed inschat, en daarop werkt. Aan de massa auto’s (economie draait goed) kan beter op een andere manier gereageerd worden: wisselstroken voor de bussen kan er een zijn.

Verder is het een beetje zielig om te lezen dat “we maar een strijkbare mast moeten nemen”. Op een beetje boot van formaat zijn die dingen niet te strijken, de kleinere kunnen dat (soms), maar die kunnen ook rechtop onder de brug door. Tjalken en vergelijkbare schepen hebben over het algemeen strijkinrichtingen, maar die categorie is op dit vaargebied niet sterk vertegenwoordigd.

Tenslotte mis ik het idee dat watersport ook een recreatiebijdrage is. Veel gemeenten zien dat heel goed, en faciliteren hier actief. Het is dom te proberen een soort dam in de Hollandse IJssel te willen, en ik hoop dan ook dat de gemeente daar niet op in gaat.

2. Uw bericht in het Kontakt van gisteren is mij uit het hart gegrepen.

Weliswaar hoef ik gelukkig geen regelmatig gebruik meer te maken van de brug der zuchten maar de keren dat ik er voor sta in beide richtingen zijn meestal niet van korte duur en dat is nog maar zacht uitgedrukt.

De Algerabrug maakt deel uit van het eerste Delta werk na de februari stormramp in februari 1953 in Zeeland met duizenden doden. Als kleine jongen die al zeer vroeg de krant kon lezen met 4 jaar heb ik destijds reeds de dodentallen van de diverse getroffen plaatsen uit mijn hoofd opgezegd.

Oorspronkelijk diende de Algerabrug met slechts 2 rijbanen ook als vervanger van het veer van de Ruit en reden er in het begin aanmerkelijk minder voertuigen over dan tegenwoordig wellicht nog met paard en wagen.

Sindsdien is het een hoofdpijndossier van hele generaties politici die daar tanden op stuk beten en zich lieten leiden door landelijk politiek belang gekoppeld aan de bekende uitstel mentaliteit, Nederlanders eigen.

De feitelijke gedupeerden die dagelijks over de brug moeten voor hun werk, zaken of andere

bezigheden wordt niets gevraagd maar laten hun stem onvoldoende of helemaal niet horen.

En dat heb ik het nog maar niet over het economisch verlies van professionele vervoerders

Wel indirect meebetalen via allerlei belastingen maar niet meetellen in de besluitvorming.

De Hollandse IJssel maakt deel uit van de zg. staande of hoge mastenroute van Rijkswaterstaat die tegen beter weten in dat gewoon laten voortduren.

In het verleden heb ik al voorgesteld het op- en aftuigen na resp. voor de Algerabrug te laten plaatsvinden en gebruik te maken van een daar liggend ponton en met behulp van een gespecialiseerd bedrijf. Maar nee hoor dat is te simpel gedacht.

Hetzelfde met het voorstel van een mijnheer uit Ouderkerk a/d IJssel om de voor miljoenen te renoveren kruising direct na de Algerabrug in Krimpen a/d IJssel ongelijkvloers te maken zodat het verkeer on beide richtingen ongehinderd kan doorrijden.

Ook hier nul op het rekest.

En wat en vooral wanneer gaat er met de € 90 miljoen gebeuren die beschikbaar zal komen voor de verbetering. Ik heb voorlopig begrepen dat er sprake is van een 2e fietspad?!

Tegen de tijd dat e.e.a. klaar is kost het 2 x zo duur en 2 x zo lang door het eindeloze geoha van beleids- en beslissingsnemers. Op Europese aanbestedingen van de overheid zit nauwelijks controle en is nog steeds de mentaliteit en werkwijze van toepassing als destijds door klokkenluider Bos aan de kaak gesteld.

Helaas kan ik niet persoonlijk aanwezig zijn bij de raadsvergadering op 11 september maar ik hoop van ganser harte dat u het college mee- en zo ver krijgt hier daadwerkelijk en op korte termijn iets aan te doen.

3. Al meer dan 10 jaar maak ik intensief gebruik van de brug. Ca. 16 keer per week rij of loop ik erover. Al een paar jaren hou ik bij wanneer en hoelang ik voor de brug sta. Meestal wel een paar uur per jaar bij elkaar opgeteld terwijl ik toch probeer zoveel mogelijk de brug te mijden rond tijden dat hij open kan gaan.

Inderdaad meestal open voor zeilboten. Ik heb me er al vaak kwaad over gemaakt en ik snap tot nu toe niet dat er niemand aan de bel trek om dat een halt toe te roepen.

U bericht gister in Het Kontakt verblijdde mij. Eindelijk een partij die het probleem ziet en er wat aan probeert te doen.

Als ik kan helpen hoor ik het graag.

4. Regelmatig lees ik in de krant de perikelen over de Algerabrug, die vaak openstaat. Komt vooral door zeil/plezier vaart.

Bij de bruggen in Alphen a/d Rijn, Boskoop, Waddinxveen, Maximabrug en Coenecoopbrug, moet plezier- wachten op de beroepsvaart.

Pleziervaarders zitten voor hun plezier op het water. Wachtende automobilisten en vrachtwagenbestuurders vaak voor hun brood.

Onderzoek spreekt over 80%

Misschien een idee voor de Algerabrug? Zeilschepen die – misschien met enige moeite -dan eerder hun masten strijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.