Oeververbinding tussen Ridderkerk-Krimpenerwaard
Pro Krimpenerwaard heeft van wethouder Boere (VVD) bericht ontvangen dat besloten is om de oeververbinding tussen Ridderkerk-Krimpenerwaard mee te nemen in de verkenning. Deze informatie is afkomstig van de gedeputeerde Floor Vermeulen en NOS.
NOS: Half miljard euro voor oeververbinding Rotterdam en nieuw aquaduct A4
Rotterdam krijgt er in de toekomst een oeververbinding met een snelweg en openbaar vervoer bij om de toenemende drukte op de A16 aan te pakken. Dat hebben verkeersminister Van Nieuwenhuizen en de gemeenten Rotterdam, Den Haag, de omliggende gemeenten en de provincie Zuid-Holland met elkaar afgesproken. “De kogel is door de kerk”, zegt de minister. De gemeente Krimpenerwaard mocht niet aan de overlegtafel aanzitten. Wethouder Boere heeft de raad op dat punt misleid!
Het duurt nog jaren voor de verbinding er zal zijn. De komende anderhalf tot twee jaar wordt gewerkt aan een plan waarin staat hoe de verbinding er uit moet gaan zien en waar die komt te liggen. De twee potentiƫle locaties zijn Feijenoord-Kralingen en Ridderkerk-Krimpen aan den IJssel. Ook moet er nog gekozen worden voor een brug of een tunnel.
Pro Krimpenerwaard is tegen deze extra oeververbinding en heeft in de raad ook tegen de verkenning van deze ontsluiting gestemd. Een brug/tunnel vanaf Ridderkerk (Ridderster) over of onder de Lek naar Krimpen lijkt ons een slecht idee. De Krimpenerwaard is niet berekend op de toename van zoveel verkeer. Denk eens in dat er problemen zijn bij de Brienenoordbrug of een aanrijding tussen Rotterdam en Gouda. Al dat verkeer gaat via de Krimpenerwaard. De N210 is hiervoor niet geschikt. De snelweg door het Loetbos via Lekkerkerk/Ouderkerk naar de A 16 om het verkeer af te voeren is dan een feit. Het is dan gedaan met ons beschermd landschap/natuur. Ook de komst van 10.000 woningen/Vinex locatie komt bij Krimpen a/d Lek. Een forse toename van de verstedelijking. Wij moeten dit niet willen. Alarmfase rood is ingezet! Pro Krimpenerwaard heeft serieuze alternatieven voorgesteld, zoals de aanpak van de Algerabrug en serieus werk maken van openbaar vervoer. Ook wordt verwezen naar een artikel in Trouw aangaande de nieuwste metingen van de zeer tegenvallende bodemdalingen in o.a. de Krimpenerwaard waarbij het indrogen van de veenlaag tgv de klimaatverandering en de extra belasting van deze grond door extra verkeer als belangrijkste reden wordt gegeven
Geef een reactie