Slappe knieën van enkele politieke partijen

“VGBK schrijft dat voor zijn partij de leefbaarheid en vitaliteit van de kernen in de gemeente Krimpenerwaard hoog in het vaandel staan (red. dat geldt trouwens voor alle politieke partijen!). De invoering R.net buslijn 197 doet daar afbreuk aan. Weliswaar wordt de reistijd van de bus Gouda – Schoonhoven v.v. bij de invoering van R.net in december 2017 in totaal tien minuten korter, maar dat is een logisch gevolg van het weghalen van veel haltes op de busroute. De gebruikers van de bus die nu nog kunnen opstappen op de bushaltes die straks zijn weggehaald zijn langer onderweg om bij een bushalte te komen, en dus qua reistijd langer onderweg dan de huidige situatie.” Pro Krimpenerwaard is verbaasd over deze reactie. Alle politieke partijen in de gemeenten/provincie en ook de gebruikers van het openbaar vervoer zijn tijdig (februari 2016) betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe R-netlijn Gouda-Schoonhoven. R-Net is het keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het overgrote deel was voor: een snellere verbinding tussen Goud en Schoonhoven; bussen vaker laten rijden, met name ’s-avonds en het weekend; op vrijdag en zaterdagavond langer doorrijden ten behoeve van uitgaanspubliek; aanpassen van abri’s en fietsenstallingen etc. De kwaliteit wordt aanzienlijk verhoogd met R-net.

De wensen moesten natuurlijk wel passen in het beschikbare budget. Ook gaat het tarief iets omhoog maar daar staat een betere dienstverlening tegenover. Alle politieke partijen konden hiermee instemmen. Nu de plannen worden uitgewerkt maken partijen (VGBK, GBS, D66 en CU) daartegen bezwaar. Iedereen wist vooraf dat er 5 haltes zouden verdwijnen, maar binnen loop/fietsafstand van hooguit enkele honderden meters zou een bushalte beschikbaar blijven. Ook is er ander passend openbaar vervoer, zoals de belbus etc.). De CU vond het vervelend dat de fractievoorzitter niet meer de gebruikelijke halte kon nemen en andere partijen zijn populistisch bezig om enkele reizigers tevreden te stellen. Als alle wensen worden ingevuld zijn we weer bij af. Weg betere dienstverlening. Bovendien gaat het hier om hooguit 20 gebruikers van de bus die iets verder moeten lopen/fietsen. In Ammerstol zijn ze al jaren gewend om 1 km naar de bushalte aan de provinciale weg te lopen. Pro Krimpenerwaard heeft deze partijen daar nooit iets over horen zeggen. Pro Krimpenerwaard staat pal achter het voorstel van de SGP wethouder, Neven, geen slappe knieën maar gaan voor hoogwaardig vervoer dat overeenkomstig de inbreng is van alle politieke partijen en de meeste gebruikers van openbaar vervoer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.