De nieuwe R-netlijn Gouda – Schoonhoven (lijn 197)

denk-mee-met-buslijn-197Iedereen die met het openbaar vervoer reist, wil niet lang hoeven wachten, de zekerheid hebben om op tijd te komen en een goede aansluiting hebben op ander openbaar vervoer. Dat is precies waar R-net voor staat. R-net is een keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Dienstregelingen van vervoerders worden afgestemd, voor goede aansluitingen en gemakkelijk overstappen. De treinen, metro’s, trams en bussen van R-net krijgen allemaal dezelfde herkenbare rood-grijze uitstraling. Provinciale Staten van Zuid-Holland  stelden in 2013 het HOV-net Zuid-Holland Noord vast, waarin de verbinding Gouda – Schoonhoven was opgenomen als studieobject. De uitkomsten van deze studie gaven aan dat de verbinding voldoende potentieel heeft om deze als Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding volgens de zogenaamde R-netformule uit te werken. Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft in 2015 middelen vrijgemaakt voor een versnelde realisering van dit project met een geplande realisatie voor 2017. Dit maakt het mogelijk de verbinding met ingang van de dienstregeling 2018 als R-net-lijn te exploiteren.

Onder leiding van de provincie werden commissie- en raadsleden van de gemeente Krimpenerwaard op 18 februari bij dit proces betrokken. Pro Krimpenerwaard vond dit een geslaagde bijeenkomst. De provincie stelt 3 miljoen euro extra beschikbaar om dit plan uit te voeren; met extra ritten en ook een betere dienstregeling ’s-nachts, zeker op vrijdag en zaterdag. Pro Krimpenerwaard heeft er o.a. voor gepleit om bij vervanging van materieel over te gaan op duurzamere bussen (elektrisch rijden), oplaadpunten voor de elektrische fiets en een extra opstapplaats bij het Veer in Schoonhoven.  Ook willen wij dat gratis vervoer wordt onderzocht, om zo het gebruik van het openbaar vervoer fors te stimuleren en daarmee een afname van de auto.  Duurzaam dus! Nu betaalt de provincie al 50% van het buskaartje. Gisteravond hebben de raads- en commissieleden een themabijeenkomst  gehad in het gemeentehuis te Lekkerkerk. De provincie had ons hiervoor uitgenodigd om deel te nemen aan de ‘serious game’ voor de ontwikkeling van  de nieuwe R-netlijn Gouda – Schoonhoven. Provinciale Staten van Zuid-Holland  stelden in 2013 het HOV-net Zuid-Holland Noord vast, waarin de verbinding Gouda – Schoonhoven was opgenomen als studieobject. De uitkomsten van deze studie gaven aan dat de verbinding voldoende potentieel heeft om deze als Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding volgens de zogenaamde R-netformule[1] uit te werken. [1] R-net is een kwaliteitskeurmerk voor snel, frequent, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer. Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft in 2015 middelen vrijgemaakt voor een versnelde realisering van dit project met een geplande realisatie voor 2017. Dit maakt het mogelijk de verbinding met ingang van de dienstregeling 2018 als R-net-lijn te exploiteren. Pro Krimpenerwaard vond dit een geslaagde bijeenkomst. De provincie wil 3 miljoen euro extra beschikbaar om dit plan uit te voeren; met extra ritten en ook een betere nachtdienst op vrijdag en zaterdag. Pro Krimpenerwaard heeft er o.a. voor gepleit om bij vervanging van materieel over te gaan op duurzamere bussen (elektrisch rijden), oplaadpunten voor de elektrische fiets en een extra opstapplaats bij het Veer in Schoonhoven.  Ook willen wij dat gratis vervoer wordt onderzocht, om zo het gebruik van het openbaar vervoer fors te stimuleren en daarmee een afname van de auto.  Duurzaam dus!

Samen met u keuzes maken

De provincie maakt graag samen met alle relevante stakeholders de keus wat de beste uitwerking is voor de lijn. Onder meer de route, dienstregeling, haltes, tarief, materieel, onderliggend vervoer en fietsvoorzieningen moeten worden uitgewerkt.  De provincie heeft eerder gesproken met onder meer reizigers, niet-reizigers, ondernemers, scholengemeenschappen en buschauffeurs. Wij willen u als gemeenteraad en raadscommissieleden ook bij dit proces betrekken.

We werken met een ‘serious game’, waarbij inzicht wordt gekregen in de keuzes die gemaakt kunnen worden voor de toekomst van de buslijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.