Geluidsoverlast motoren in de Krimpenerwaard
De actiegroep geluidsoverlast motoren hebben aan de wethouder een uitgewerkt voorstel gedaan om maatregelen te nemen tegen de geluidoverlast van Motorfietsen in de Krimpenerwaard. De discussie hierover vindt al jaren plaats zonder tot een passende oplossing te komen. Pro Krimpenerwaard spreekt niet tegen dat het bestrijden van de geluidsoverlast motoren tijd vergt om tot een duurzame oplossing te komen, maar de inspanning van het college overtuigt niet.
Het is wel jammer dat de portefeuillehouder zo traag op voorstellen reageert. Het is begrijpelijk dat de actiegroep geluidsoverlast zich wat scherper tegen het college uit, gezien de ernst van de problemen voor veel inwoners in de gemeente. Het is inmiddels al landelijk nieuws geworden, omdat meer gemeenten te maken hebben met vergelijkbare overlast. De vereniging doet wat dat betreft uitstekend zijn werk.
Ook stelt Pro Krimpenerwaard vast dat de agenda’s van commissies en raad niet overlopen van agendapunten. Het voorstel van de actiegroep had daar besproken kunnen worden. Ook blijkt uit het overleg op 26 januari 2023 van NEFOM bestuur met Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) over de geluidoverlast van motorvoertuigen dat de gemeente aanspreekpunt is om het probleem aan te pakken. De portefeuillehouder vindt de voorstellen van de actiegroep niet uitvoerbaar. Hij ziet geen goed alternatief voor motorrijders. In de gemeente Lopik denken daar anders over. Daar wordt bijvoorbeeld De Lekdijk wel voor motorrijders afgesloten.
Het college heeft in een motie van de CU in de raadsvergadering van 28 september 2021 overgenomen. Ter onderbouwing bijgevoegd. Tot op heden heeft de portefeuillehouder hieraan niet voldaan. M21-056 Overgenomen – CU, Geluidsoverlast motoren
In tegenstelling tot de onlangs beantwoorde vragen van Pro Krimpenerwaard is de portefeuillehouder ineens van mening verandert en is door de politie goed werkende controleapparatuur aangeschaft om de geluidsoverlast vast te leggen en bekeuringen uit te schrijven. De bekeuringen bedragen in de meeste gevallen € 450,– en wordt er een wok melding gedaan op het kenteken. Het voertuig mag dan pas weer verder rijden nadat bij een herkeuring is aangetoond dat het voertuig weer voldoet aan de geldende eisen.
De portefeuillehouder is voornemens om spandoeken op te hangen met de tekst dat intensief zal worden gecontroleerd. Volgens Pro Krimpenerwaard is dat stadium al gepasseerd en moet steviger worden opgetreden. Zoals Pro Krimpenerwaard al eerder heeft bericht zal de Veerpoort voor gemotoriseerd verkeer worden afgesloten. Die maatregel zal, gezien de doorlopen procedure, na de zomervakantie wel effect hebben voor de omwonenden.
Pro Krimpenerwaard betreurt het dat de twee andere locaties die NEFOM voorstelt om af te sluiten, in Krimpen aan de Lek en ten zuiden van Haastrecht, niet door de portefeuillehouder worden overgenomen.
Afgelopen zaterdagmiddag is de vlam in de pan in de Ooijpolder bij Nijmegen.Het is een voorbode voor meer ruzies in het land.Moet het ook in de Krimpenerwaard eerst uit de hand lopen voordat er maatregelen genomen worden? https://www.gelderlander.nl/nijmegen/geen-actie-tegen-motorlawaai-dan-nemen-mensen-recht-in-eigen-hand-hoor-nu-al-dat-ze-de-paintballgun-willen-pakken~abc7dd45/
Pro Krimpenerwaard heeft de volgende raadsvragen gesteld
- Is de motie van de CU van 28 september 2021 uitgevoerd?
- Zo ja, graag inhoudelijke informatie daarover?
- Zo nee, waarom niet?
- De portefeuillehouder schrijft dat er nu wel mogelijkheden zijn om met geluidsmetingen handhavend op te treden tegen geluidsovertredingen van het motorverkeer. Op welke wijze gaat u hieraan uitvoering geven? Zoals over de regelmaat van controle en de locaties.
- Wat verwacht de portefeuillehouder van het ophangen van spandoeken dat intensief wordt gecontroleerd? Zijn we dat stadium van waarschuwingen al niet gepasseerd?
- Wat zijn de echt inhoudelijke bezwaren om het voorstel van NEFOM om 3 locaties voor de motoren af te sluiten af te wijzen? Er zijn toch genoeg alternatieve wegen.
- Fijn dat de portefeuillehouder nu wel instemt met het afsluiten van de Veerpoort voor het gemotoriseerd verkeer. Bent u het met ons eens dat dit al veel eerder had gemoeten?
- Zo nee, waarom niet?
- Waaruit blijkt dat de portefeuillehouder de motoroverlast nu wel serieus gaat aanpakken?
Geef een reactie