Begroting 2018 in de min

Wethouder Boere erkent dat de begroting 2018, blijkens de financiële informatie die Pro Krimpenerwaard tijdens de begrotingsvergadering van 13 november naar voren bracht, in de min zal eindigen. De rijksbijdrage zal in 2018 met 1 miljoen afnemen. Dat had het college natuurlijk kunnen weten. Pro Krimpenerwaard heeft wethouder Boere al eerder hiervoor gewaarschuwd. Maar zij bleef voor de bühne in jubelstemming. De begroting 2018 zou met een positief saldo worden afgesloten, vertelde zij eerder. Vergeten was te vertellen dat de begroting cijfermatig sluitend was gemaakt. Het is beleid om de Septembercirculaire van het Rijk niet in de tussenrapportage voor 2018 te verwerken. Dat vindt Pro Krimpenerwaard een ernstige misleidende actie. Er kan altijd een bijlage met de laatste financiële informatie aan de begroting worden toegevoegd. Niet dus. Zoals het er nu naar uitziet zal de begroting 2018 met een negatief saldo worden afgesloten. Toch werd tijdens de raadsvergadering de tussenrapportage 2018 ongewijzigd vastgesteld.  Een voordelig bedrag op de personeelsformatie van  € 425.000,– (ontstaan door niet ingevulde vacatureruimte en lagere inhuur personeel) wordt gereserveerd voor een reserve bedrijfsvoering in plaats van dat bedrag in mindering te brengen op het negatieve saldo van bijna 1 miljoen. Dat zou pas verantwoord financieel beleid zijn.

 

.

Ombudsfunctie Sociaal Domein

Pro Krimpenerwaard heeft in de raadsvergadering van 13 november gepleit voor het inrichten van een ombudsfunctie voor het Sociaal Domein. Blijkens onderzoek  blijkt dat de kwetsbare inwoners de door de gemeente geboden zorg niet altijd als ontzorgend, klantvriendelijk en soms zelfs als ongepast ervaren. Dat de Nationale Ombudsman in 2017 al constateerde: “Gevoelens van schaamte, schuld, dankbaarheid, lijdzaamheid, angsten verzet leidende motieven zijn voor burgers in hun verhouding tot het Sociaal Domein.”  Dat uit ander onderzoek blijkt dat cliënten zich in een afhankelijke positie bevinden en bang zijn dat een klacht gevolgen voor hen kan hebben.  Pro Krimpenerwaard vindt dat wij als gemeente deze kwetsbare groep maximaal moeten ondersteunen zodat zij  de goede aandacht en zorg krijgen. Wij vinden dat een ombudsfunctie Sociaal Domein  deze groep kan ondersteunen en voor deze kwetsbare doelgroep tevens een laagdrempelig aanspreekpunt is. In de ingediende motie worden de volgende 4 punten voorgesteld:

  1. ook in onze gemeente onderzoek te doen of ook hier angst bestaat om klachten te melden;
  2. te onderzoeken hoe wij de klantsignalen van deze kwetsbare groep kunnen maximeren om onze dienstverlening verder te verbeteren;
  3. de inrichting van de ombudsfunctie serieus als mogelijke oplossingsrichting daarin mee te nemen;
  4. over 6 maanden de raad te informeren.

De wethouder heeft volmondig ingestemd met deze motie. Na de stemming heeft ook de gemeenteraad voor de motie gestemd.

Een tweede motie om een brede gemeentelijke ombudsfunctie in te richten haalde het jammer genoeg niet.

Algemene Beschouwingen- meerjarenbegroting 2019-2022

Zwaan met jongenSPREEKTEKST

Algemene Beschouwingen– meerjarenbegroting 2019-2022

De titel van onze algemene beschouwingen:

 GEEN VINEX WIJK, MAAR EEN GROEN KLOPPEND HART

 Het college biedt een structureel sluitende meerjarenbegroting aan. Jammer dat de septembercirculaire niet in de begroting is verwerkt. Dat had simpel via een bijlage gekund. Waarom Niet?

Wij hebben vooraf schriftelijke vragen gesteld en de beantwoording was matig. Met name de vragen over de besteding van de 2.5 miljoen voor het uitvoeren van het collegeprogramma. De inflatiecorrectie is 2,4%. Een positief saldo in 2019 van € 123.000,– afgezet tegen een totale uitgave van € 139,1 miljoen. De algemene reserves nemen in 2019 verder af. Van 19,7 miljoen in 2016 naar 9,2 miljoen eind 2019. Ook de bestemmingsreserves nemen af van 42 miljoen in 2019 naar 31 miljoen in 2022. De schuldenpositie t/m 2021 gaat van 65.9 miljoen naar 78.4 miljoen.

De financiële positie is minder rooskleurig dan in de fleurige folder aan de inwoners wordt voorgespiegeld. Inmiddels weten wij dat de begroting 2018 ipv een positief saldo van € 180.000,– afsluit met een negatief saldo van bijna 1 miljoen (2e tussenrapportage).

Wij gaan in op de hoofdlijnen

 PK vindt het voor de hand liggend dat de meerjarenbegroting 2019-2022 “voor kennisgeving wordt aangenomen”, om later een aangepaste begroting vast te stellen. De argumenten daarvoor zijn in de Algemene Beschouwing verwerkt.  Indien onze visie niet wordt gedeeld zal ten minste het bedrag van 2,5 miljoen voor de uitvoering van het collegeprogramma moeten worden geparkeerd en later met een aangepaste visie aan de raad worden voorgelegd. Ook de formatie-uitbreiding roept vragen op. De toename van formatie in 2019 met 8,5%, ongeveer 2 miljoen, is niet onderbouwd en wijzen wij nu af. De lokale lastenstijging met 2,2 miljoen boven het landelijke gemiddelde is onbespreekbaar en wijzen wij af.

Wij stellen vast dat in het gepresenteerde collegeprogramma (vervolg op het coalitieakkoord) en de meerjarenbegroting een inspirerende visie ontbreekt op alle terreinen van beleid. De lokale democratie wordt ingeperkt. Geen passend antwoord op veiligheid, sociaal beleid, dierenwelzijn/biodiversiteit en milieu. De toelichting op de diverse toename/afname van posten is zeer algemeen en samenvoegend beschreven. Dat geeft geen duidelijk handvat voor een raadslid voor zijn begrotingswerk.

 De lokale democratie: Pro Krimpeneerwaard brengt dit belangrijke onderwerp voortdurend onder de aandacht en zal dit blijven doen.

 De coalitie, die onder leiding van de VGBK risicovol tot stand kwam, is na een half jaar haar meerderheid kwijt. Hierdoor komt het coalitie- en collegeprogramma te vervallen. Dus ook de bouwstenen onder de meerjarenbegroting 2019-2022. Eerst moet de Groningse hoogleraar prof. Mr. Douwe Jan Elzinga als informateur/verkenner in de meest brede zin onderzoek doen naar een coalitie die nu wel kan rekenen op een zo breed mogelijk draagvlak in de raad. Eind van het jaar moet hierover meer duidelijk zijn. De hoge kosten zijn voor rekening van de inwoners met dank aan de VGBK.

PK is voor een zo’n openbaar mogelijk coalitieoverleg, een raadsbreed programma op hoofdlijnen en bestuurders die hierbij passen. Bij ons staat het gemeenschapsbelang voorop.

Dan de MIRT en het document Panaroma Krimpenerwaard.

De VGBK, VVD, CU, Lokaal op 1 hebben in de raadsvergadering van 16 oktober besloten om in te stemmen met een pré-verkenning naar een tweede oeververbinding tussen Krimpen aan de Lek en Ridderkerk en daaraan gekoppeld de bouw van 10.000 extra woningen op 200 ha bouwgrond. En daarmee de toename van het aantal auto’s met 15.000. Dat betekent de toename van CO2-uitstoot in plaats van een afname. Ook de aanleg van een autoweg van Lekkerkerk naar de A20 via Ouderkerk, dwars door het Loetbos, is geen aantrekkelijk vooruitzicht. Dat betekent een aantasting van het Nationaal Park, het Groen Hart. Wij zijn wel voor een digitale snelweg voor inwoners en bedrijven! Daarmee is nu een serieuze gestart gemaakt.

De inwoners zijn over de MIRT niet geraadpleegd (het college heeft de mond vol over participatie) en de raad moest, binnen 3 weken, zonder effectenonderzoek, een besluit nemen. Dat raadsbesluit is uiterst onzorgvuldig tot stand gekomen. Strijdig met de Woonvisie (3.000 woningen tot 2030), de Strategische Visie en de uitwerking daarvan in het Panorama Krimpenerwaard. Dat Panorama-document vindt de bouw van 10.000 woningen ongewenst en heeft dat zelfs in een principe vertaald. “Wijk niet voor druk van de omliggende steden”. Dan daaronder “punt 4: De Krimpenerwaard is een karakteristieke groene long tussen grote steden die vooral groen en open moet blijven met behoud van biodiversiteit. Opvang van ruimtelijke druk vanuit steden doet daaraan afbreuk”. Zo zijn er meer citaten te geven. Graag een reactie!

Het document Panorama is een burgerinitiatief en het proces wordt door het college ondermijnd. Het college heeft met voorkennis van zaken bewust aangestuurd op een afrondende besluitvorming over de MIRT en daarmee het proces Panorama Krimpenerewaard ter zijde geschoven.

De officiële presentatie van het document Panorama Krimpenerwaard op 28 november zal niet feestelijk zijn met dank aan het college en de krappe meerderheid van de raad.

De gemeente staat ook voor een grote maatschappelijke opgaaf waaronder: aanpak bodemdaling, herstel van natuur, uitvoeren gebiedsovereenkomst, serieuze maatregelen nemen in het belang van de klimaatverandering, betaalbare huizen voor alle doelgroepen, armoede/schulden aanpakken, verbeterplan dierenwelzijn, afnemende veiligheid, onderwijshuisvesting en de zorginstellingen naar waarde subsidiëren.

Door o.a. de indexering van de OZB wordt een hogere structurele opbrengst van € 530.000 verwacht, inclusief de afschaffing van de hondenbelasting met 1/10 deel. PK wil volledige afschaffing binnen deze raadsperiode (er staat geen tegenprestatie van het college tegenover) en de indexering loslaten totdat de lokale lasten meer in de pas lopen met het landelijke gemiddelde. Wij staan in 2019 op plaats 259 van de 387 gemeenten.

Milieu De gemeente heeft als doelstelling geformuleerd in 2050 CO2 neutraal te zijn. Dat gaat met de voorgestelde maatregelen bij lange na niet lukken. Zo ontbreekt het aan een concreet plan om schone energie te stimuleren. Zoals een zonnepanelenprojecten.  Wij dienen daarom een amendement in om hiervoor middelen te reserveren (PM post) passend binnen de solvabiliteit.

Maak een eind aan varend ontgassen door de binnenvaart-Actiegroep van tientallen inwoners van Lekkerkerk – aangesloten bij burgerinitiatief Stop Ontgassen– hierdoor komen tientallen tonnen kankerverwekkende stof benzeen vrij – de veroorzakers zijn: scheepvaart/petrochemische industrie en de handel. Voor de binnenvaart is er slechts een ontgassingsinstallatie in Moerdijk waar legaal kan worden ontgast. Veel te weinig en lost het probleem niet op. Er is landelijke regelgeving in de maak, maar het duurt te lang!

De gemeente moet deze actie ondersteunen. Reactie college. Motie

Wij zijn blij dat de gemeente volgend jaar een start maakt met het stimuleren van het insectenleven op haar gronden. Zoals u heeft kunnen lezen staan er volgens de Vogelbescherming wederom 9 nieuwe Nederlandse vogels, vooral door het gebrek aan voedsel, op het punt van uitsterven. De zorg voor voedsel voor onze vogels en andere dieren moet prioriteit krijgen.

Verder stellen wij vast dat het college eindelijk de Dierenwelzijnsnota gaat aanpassen en daaraan een bedrag koppelt voor de uitvoering. In mei volgens jaar zullen wij hierover spreken. Wij willen vooruitlopend daarop het volgende meegeven.

Om identificatie van (zwerf)dieren te vergemakkelijken en de zwerfdierenproblematiek tegen te gaan wil Pro Krimpenerwaard dat de gemeente het chippen van katten en honden stimuleert, bijvoorbeeld door een jaarlijkse chipactie. Ook is daarbij belangrijk dat sterilisatie of castratie van katten en honden wordt gestimuleerd. Ook zijn wij voor een waarderingssubsidie voor de opvang van katten door kattenopvang Wetland Cats in Gouderak. De toename van verwilderde katten is een groeiend probleem.

Ook de afvalscheiding moet beter worden toegesneden op de behoefte. Bijvoorbeeld conservenblikken bij plastic zoals in Gouda. Dit werkt kostenverlagend voor de inwoners. Je moet inwoners verleiden om actief mee te doen door kostenverlaging. Een motie wordt ingediend.

De kosten van de begraafplaatsen blijft ongewijzigd, terwijl de gemeente hier fors op toelegt. De dekking is 40% van de kosten. Jaarlijks legt de gemeente 1 miljoen hierop toe. Pro Krimpenerwaard wil dat de tarieven worden verhoogd tot een dekking van 60%. De inwoners kunnen zich tegen deze kosten verzekeren. Start hier mee in 2019! Waarom niet?

Kwijtschelding van de geheven belastingen is gebaseerd op 100% bijstandsnorm Waarom wordt hierboven geen geleidende schaal gehanteerd? Verdien je iets meer dan houd je netto minder over dan iemand met een bijstandsuitkering. Werken moet lonen! Graag een reactie van het college.

Wij blijven van mening dat het eigen vermogen/reserves van verbonden partijen/gemeenschappelijke regelingen moet worden beëindigd. De argumenten hebben we regelmatig gewisseld. Die miljoenen opbrengst moet voor een groot deel worden besteed aan het thema duurzaamheid.

Een enkele vraag:

Kan een overzicht per jaar van de woningbouwplannen tot 2030 worden gepresenteerd, met een onderverdeling naar de soort woningen en de locaties?

Wij zijn platgebeld omdat het college het verstrekken van kerstbomen in de kernen niet meer als haar taak zien. Graag hierop een reactie. Motie??

Overzicht amendementen:

  1. Inflatie van 2,4% niet toe te passen voor OZB -2019
  2. Schone energie/zonnepanelen
  3. Zonnepanelen/OZB
  4. Formatie-uitbreiding

Overzicht moties:

  1. Varend ontgassen
  2. Welzijnsinstellingen/status aparte
  3. Conservenblikken bij plastic
  4. Ombudsfunctie sociaal domein

Conclusie

Pro Krimpenerwaard stelt de begroting formeel vast en dat betekent dat wij die voor kennisgeving aannemen. Wij komen hierop terug nadat een nieuw raadsprogramma is vastgesteld.

 

duurzaam en schoon busvervoer

Pro Krimpenerwaard wil graag dat er in de gemeente zo snel mogelijk elektrische bussen gaan rijden. Arriva, het vervoersbedrijf dat ook het busverkeer in de Krimpenerwaard verzorgt, geeft aan dat ze een grote ambitie hebben wat betreft duurzaamheid en schonere bussen. Of er in de Krimpenerwaard concrete plannen zijn om elektrische bussen te laten rijden is onbekend. Daarnaast rijden er bussen van andere vervoersbedrijven die in dit verhaal meegenomen moeten worden.

Ook zouden wij graag willen dat de bestaande dieselbussen vooruitlopend op elektrificatie op GTL i.p.v. diesel gaan rijden, omdat dit tegen beperkte kosten een aanzienlijke milieuwinst oplevert.

Daarom de volgende vragen:

  1. In hoeverre is het college het met Pro Krimpenerwaard eens dat er in de gemeente zo snel mogelijk elektrische bussen moeten rijden? En vooruitlopend hierop voor de schoonste brandstof moet kiezen?
  2. Tot op welke hoogte ziet het college een rol voor zichzelf weggelegd om een elektrische busvloot voor elkaar te krijgen?
  3. Is het college op de hoogte van de concrete plannen om in de gemeente Krimpenerwaard elektrische bussen te laten rijden?
  4. Zo ja, op wat voor manier is het college betrokken bij deze plannen? Kan het college de plannen toelichten?
  5. Weet u of de bussen in onze gemeente op GTL rijden en zo niet of er plannen zijn hierop, op de kortste termijn, over te schakelen?
  6. Zo nee, is het college bereid om in overleg te treden met Arriva om zich te informeren over de plannen en te lobbyen voor schoon busvervoer?
  7. Wil het college hierover schriftelijke terugkoppeling verschaffen aan de raad en op welke termijn?

Uit de schulden komen wanneer je niet goed kunt lezen

Pro Krimpenerwaard droomt van een gemeente waar mensen niet langer onder schulden lijden. Op dit moment leren mensen met schulden in hun hulptraject vaak hoe ze goed met geld kunnen omgaan. Om hun problemen duurzaam op te lossen, lijkt het ons belangrijk om ook oog te hebben voor eventuele taal- en digitale problemen. Wij willen graag van het college weten hoe het met schulden, laaggeletterdheid en daarmee samenhangende problemen in de gemeente staat.

De helft van de mensen met problematische schulden kan slecht lezen. Dat lieten onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Stichting Lezen en Schrijven in april 2018 zien.* De helft! Dat is erg veel. Veel mensen met schulden begrijpen brieven van instanties niet of nauwelijks.

Maar schulden brengen ook veel stress met zich mee. Daardoor voelt iemand niet altijd de ruimte in zijn hoofd om nieuwe dingen te leren.** Het lijkt ons goed om daar rekening mee te houden in het persoonlijke traject van iemand met schulden. Alles op zijn tijd.

  1. Kent het college het onderzoek van de RUG en Stichting Lezen en Schrijven? Herkent het college dit probleem?
  2. Vindt het college, net als wij, dat inwoners voor altijd uit de schulden te helpen?
  3. Zijn het beleid en de aanpak van schulden en laaggeletterdheid/ digibetisme op dit moment met elkaar verbonden? Is er samenwerking tussen die twee beleidsdomeinen? Op welke manier?
  4. Wil het college met professionals en partners (zoals volwassenonderwijs en Bibliotheek) uit beide beleidsdomeinen om tafel gaan om te onderzoeken in hoeverre deze beter met elkaar verbonden kunnen worden? Zo ja, wanneer, in welke vorm en met wie? Kan het college ons hierover op de hoogte blijven houden? Zo nee, waarom niet?
  5. Welke cursussen kunnen mensen in de schuldhulpverlening op dit moment volgen?
  6. Houden professionals rekening met de mentale ruimte die mensen met schulden al dan niet voelen om te leren? In hoeverre zullen/kunnen ze daar in de toekomst rekening mee houden?
  7. Is er in de gemeente op grote schaal aandacht voor laaggeletterdheid bij de communicatie vanuit verschillende instanties waar kwetsbare mensen mee te maken krijgen? Speelt de gemeente daar een rol in? Zo ja, welke? Zo nee, in hoeverre zou ze een rol kunnen spelen
  8. Is de toename voor jeugdzorg hiervan een gevolg? Zo ja op welke wijze wordt dit opgepakt?

Bronnen:
NOS-artikel Gormah kon niet lezen en kreeg zo een schuld van 50.000 euro

** ​Boek: “Schaarste” van Mullainathan & Shafir (2013)

**Nibud-artikel:  ​https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/Nibud-artikel-Omgaan-met-schaarste.pdf

 

We zien uw antwoorden graag tegemoet.

Pro Krimpenerwaard

 

 

 

 

Antwoord college:

 

 

Ondertekening college:

 

 

Bedreigde vogels in Nederland

De afgelopen eeuw zijn er negen vogels verdwenen als broedvogel in Nederland. Voor zeker tien dreigt op korte termijn hetzelfde lot. Uit het boek Bedreigde vogels in Nederland, dat vandaag verschijnt, blijkt de belangrijkste reden hiervoor de vernietiging van leefgebieden en het verdwijnen van insecten te zijn. Maar het boek laat ook zien dat het tij te keren is als er niet langer wordt getreuzeld.

De gemeenteraad heeft in oktober 2018 een motie van Pro Krimpenerwaard gesteund om een insecten stimulerend beleid te voeren. De raad heeft de eerste stappen gezet in het belang van het herstel van de natuur en dus de vogelpopulatie. Denk hierbij aan de gebiedsovereenkomst (versterken van natuur op de natte gebieden en agrarische bedrijven verplaatsen naar de drogere delen), het vernatten van het buitengebied en het aaneenschakelen van natuurgebieden. Maar we zijn er nog lang niet!

Het boek Bedreigde Vogels in Nederland laat zien dat de grote veranderingen in ons land van de afgelopen decennia enorme effecten op de vogelbevolking hebben gehad. In vrijwel alle leefgebieden, van het stedelijk gebied tot moeras, hei en duin, zijn veel soorten ernstig in aantal achteruitgegaan, verdwenen of op het punt te verdwijnen uit Nederland.

Het meest dramatisch is de situatie in het boerenland. Het hele agrarische deel van Nederland is sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw op de kop gegaan. Als gevolg van ruilverkavelingen en rationalisering in de landbouw zijn duizenden kilometers houtwallen opgeruimd, vrijwel al het kruidenrijk grasland omgezet in raaigras en sloten dichtgegooid en werd de grondwaterstand vaak drastisch omlaag gebracht. Daarbij nam de veestapel toe, maakte gewassen als rogge en gerst plaats voor mais en deden kunstmest en pesticiden in de vorige eeuw hun intrede. Als gevolg hiervan zijn vrijwel alle vogels die afhankelijk zijn van het boerenland bedreigd. Hun levensbasis is uitgehold: het bodemleven is gedecimeerd en waar zijn de bloemen, bijen, vlinders en vele andere insecten gebleven.

Het boek geeft adviezen hoe het tij te keren

Met een reeks generieke maatregelen, zoals het terugdringen van het gebruik van pesticiden en gerichte maatregelen op landschapsniveau is volgens het boek de negatieve trend te keren. Daarbij gaat het deels om lange termijn maatregelen zoals het terugbrengen van dynamiek in moerassen, maar ook hele eenvoudige en direct uitvoerbare maatregelen. Bijvoorbeeld het creëren van bloemrijke stroken langs akkers en flauwe oevers bij sloten.

Maar ook weidevogels zoals de nationale vogel de grutto dreigen met ongewijzigd beleid uit te sterven als broedvogel in Nederland

Robert Kwak

Zomertortel op het punt van verdwijnen

Hoofdauteur Robert Kwak van Vogelbescherming geeft aan dat zonder verdergaande maatregelen er de komende decennia meerdere vogelsoorten in ons land dreigen uit te sterven als broedvogel. Kwak: “Grote kanshebber om de eerstvolgende te zijn is de zomertortel.” Een kleine duif die overwintert in Afrika en in Europa broedt. De soort is sinds jaren vijftig van de vorige eeuw met meer dan 90% achteruitgegaan. Die achteruitgang zet zich de afgelopen tien jaar versneld voort. Kwak: “Maar ook weidevogels zoals de nationale vogel de grutto dreigen met ongewijzigd beleid uit te sterven als broedvogel in Nederland, of nog in minimale aantallen in enkele reservaten te overleven.”

Toch is Kwak niet alleen maar pessimistisch: “We laten in het boek zien dat er heel veel verbeterd kan worden. Alleen we moeten niet langer treuzelen en ons niet alleen op natuurgebieden richten. Ook, of misschien wel juist, in de stad en in het boerenland kunnen we successen behalen. Daar kunnen we met gerichte maatregelen een basiskwaliteit voor natuur realiseren waardoor hele gewone vogelsoorten als zwaluwen en leeuweriken voor ons land behouden blijven.”

 

 

 

GEEN VINEX WIJK, MAAR EEN GROEN KLOPPEND HART

foto: Alice Wulffraat

Beknopte algemene beschouwing van Pro Krimpenerwaard op de gepresenteerde meerjarenbegroting. In het gepresenteerde collegeprogramma (vervolg op het coalitieakkoord) en de meerjarenbegroting ontbreekt een inspirerende visie op alle terreinen van beleid. De lokale democratie wordt ingeperkt. Geen passend antwoord op veiligheid, sociaal beleid, dierenwelzijn/biodiversiteit en milieu. De coalitie, die onder leiding van de VGBK risicovol tot stand kwam, is na een half jaar haar meerderheid kwijt. Hierdoor komt het coalitie- en collegeprogramma te vervallen, de bouwstenen onder de meerjarenbegroting 2019-2022. De begroting zullen wij voor kennisgeving aannemen, om later een aangepaste begroting vast te stellen. Eerst moet een onafhankelijke verkenner onderzoek doen naar een nieuwe coalitie en bijpassend akkoord op hoofdlijnen. Wij zijn voor openbaar coalitieoverleg, een raadsbreed programma op hoofdlijnen en bestuurders die hierbij passen.

De VGBK, VVD, CU, Lokaal op 1 hebben besloten om in te stemmen met een oeververbinding tussen Krimpen aan de Lek en Ridderkerk en daaraan gekoppeld de bouw van 10.000 extra woningen op 200 ha bouwgrond. U bent hierover niet geraadpleegd en de raad moest, binnen 3 weken, zonder effectenonderzoek, een besluit nemen. Die VINEX-locatie komt tussen Krimpen a/d Lek en Krimpen a/d/IJssel, aansluitend aan het verstedelijkte westelijke gebied. Andere serieuze opties zijn er niet. Pro Krimpenerwaard, de beschermer van de groene polder, komt hiertegen in actie. Deze plannen zijn in strijd met de vastgestelde Woonvisie (bouw van 3.000 woningen tot 2030) en het nog vast te stellen Panorama Krimpenerwaard (uitwerking van de strategische visie). Wij willen het Groene Hart groen en open houden. Wij hebben werkbare alternatieven voor de ontsluiting van het gebied voorgesteld. Zo zijn wij voor een digitale snelweg door de gemeente, aangepaste fietspaden voor de elektrische fiets, scheiding van fietspaden en landbouwwerktuigen, beter openbaar vervoer, de waterbus en aanpassing van de Algerabrug.

HOOGLERAAR ELZINGA VERKENNER/INFORMATEUR IN KRIMPENERWAARD

De fractievoorzitters van de elf politieke partijen hebben de bekende Groningse hoogleraar prof. mr. dr. Douwe Jan Elzinga gevraagd om op te treden als verkenner/informateur. De heer Elzinga is op dit verzoek ingegaan en zal vanaf half november gesprekken voeren met de fractievoorzitters en andere betrokkenen.

Een stabiel en bestuurskrachtig gemeentebestuur is noodzakelijk voor de opgaven waar onze gemeente voor staat, zo heeft de raad aangegeven in de raadsvergadering van 15 oktober.

Met het vertrek van raadslid Pannekoek uit de VGBK is de meerderheid van de coalitie komen te vervallen. De raad heeft daarom besloten een verkenner/informateur aan te stellen.

De opdracht van de verkenner/informateur is onderzoek te doen naar een stabiel en bestuurskrachtig gemeentebestuur en in de meest brede zin te zoeken naar een coalitie die kan bogen op een zo breed mogelijk draagvlak in de raad.

Elzinga was eerder betrokken bij het oplossen van bestuurlijke problemen in onder meer de gemeenten Delfzijl, Littenseradiel en Deventer. Ook trad hij op als informateur in een aantal gemeenten, waaronder Bedum en Delfzijl.

Het streven is om voor de jaarwisseling de informatieronde af te ronden.

Pro Krimpenerwaard zal in een openbare fractievergadering van maandag 12 november om 20.00 uur in de fractiekamer, Stadhuisstraat te Schoonhoven hierover spreken en onze inzet bepalen. U bent hiervoor uitgenodigd uw bijdrage te leveren.

Wateroverlast beheersbaar maken

Schoonhoven, januari 2011

De gemeente moet anticiperen op mogelijke consequenties van klimaatverandering in termen van tijdelijk teveel (wateroverlast) en tijdelijk tekort (droogte). In de Krimpenerwaard gaat het met name om het beperken van wateroverlast in bebouwde kernen. Voor veiligheid blijft zelfredzaamheid de sleutel. In Schoonhoven loopt een integrale toets van de samenhang tussen hoge waterstanden, regenval en rioolcapaciteit. Een dergelijke test is wenselijk om voor alle kernen uit te voeren. Vervolgens moeten maatregelen worden bedacht en worden uitgevoerd. Bewustwording van effecten van ingrepen op het watersysteem is van groot belang. Er moet een kwetsbaarheidsscan voor het grondgebied van de gemeente komen.  De komende 2 jaar moeten die zogenaamde stresstesten plaatsvinden.  Pro Krimpenerwaard pleit er voor om bewoners en ondernemers daarbij serieus te betrekken.  In de meerjarenbegroting zijn hiervoor nog geen bedragen opgenomen.

Dat geldt trouwens voor meer beleidsterreinen voortvloeiende uit het document “Panorama Krimpenerwaard’, opgesteld door bevlogen mensen bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende groepen woonachtig en werkzaam in de Krimpenerwaard.

Wie houdt wie voor de gek?

Bouwlocatie voor 10.000 woningen tussen Krimpen a/d Lek en Krimpen a/d IJssel

Wie houdt wie voor de gek? Dat is de vraag die Pro Krimpenerwaard n.a.v. de brief van de burgemeester aan Pro Krimpenerwaard zal beantwoorden. De brief wordt aan het einde van dit artikel weergegeven. Het college onder leiding van wethouder Boere (VVD) wil lobbyen voor een tweede oeververbinding bij Krimpen a/d Lek/Ridderkerk. Voor iets hoort iets vindt het college en dus wordt 200 ha bouwgrond aangeboden voor de bouw van 10.000 extra woningen met gratis daarbij 15.000 auto’s. Dat plan is volledig in strijd met het panorama en het proces daartoe. Diverse partijen hebben in de raadsvergadering van 16 oktober het college gevraagd, zelfs gesmeekt, de besluitvorming uit te stellen tot na de presentatie van het Panorama Krimpenerwaard.  Het college doet dat niet, omdat zij voorkennis heeft over de inhoud van dat document. Het college was actief daarbij betrokken. Dat Panorama-document vindt de bouw van 10.000 woningen ongewenst en heeft dat zelfs in een principe vertaald. “Wijk niet voor druk van de omliggende steden”. De lobby van het college voor de tweede oeververbinding met 10.000 woningen komt niet van onderaf, dit in tegenstelling tot het document Panorama Krimpenerwaard. Het college heeft met de besluitvorming over de MIRT op 16 oktober het proces van het panorama verstoord en ondermijnd.

De beschuldiging aan het adres van Pro Krimpenerwaard , dat wij met onze publicatie de voortgang van het Panorama  verstoren werpen wij verre van ons. Wij staan voor afgesproken processen als het college dat ook doet. Dat laatste is helaas niet het geval en dat maken wij met onze publicaties duidelijk. Bovendien moet dit document bij de begrotingsbehandeling van 13 november worden betrokken. Hierna volgt de onzinnige brief van de burgemeester aan Pro Krimpenerwaard.

Geachte heer Struijs,

 Het panorama en het proces daartoe zijn van mevrouw Dekker en de tafels van verkenning. Mevrouw Dekker volgt haar eigen pad in de richting van een presentatie op 28 november, daarin nu interveniëren verstoort dat proces

 Het Panorama Krimpenerwaard is immers een proces dat ‘van onderaf’, vanuit burgers is ontstaan. Het is van belang hen ook de tijd en gelegenheid te bieden om hun eigen proces af te ronden en het panorama bij u toe te lichten. Op 28 november wordt de eindpublicatie van dit proces aangeboden. 

 Daarna bent u als volksvertegenwoordiger aan zet om te besluiten over de voorgestelde agendapunten. De begroting moet op 15 november worden aangeboden aan de provincie, wat u wil is niet mogelijk.

 Met vriendelijke groet, 

Roel Cazemier

burgemeester

 

Top