Klimaatakkoord: de belangrijkste plannen op een rij

Deze dagen krijgen heel veel mensen de aankondiging van een hogere energierekening in de bus. Deze energierekening van gewone mensen stijgt fors, maar waarom gaan de grote vervuilers niet meer betalen?

We zijn het er allemaal over eens dat we in actie moeten komen tegen klimaatverandering. De rekening daarvoor zou niet bij gewone mensen, maar bij de vervuilende industrie moeten liggen. Het kabinet kiest er voor om gewone huishoudens veel meer te laten betalen dan de vervuilende industrie.

Voer nu een CO₂-heffing in voor de vervuilende industrie, dan hoeft onze energierekening niet zo hard omhoog. Dit is ook verreweg de beste manier echt wat aan de klimaatverandering te doen.

Wij willen de klimaatverandering aanpakken én een eerlijke energierekening.

ANP: Na maanden onderhandelen is het klimaatakkoord vanmiddag overhandigd aan het kabinet. Op meer dan 200 pagina’s staan plannen om de CO2-uitstoot in Nederland terug te brengen. In 2030 moet die met 49 procent zijn gedaald ten opzichte van 1990.

Dit zijn de belangrijkste maatregelen die je als burger gaat merken. Veel van de plannen waren overigens al uitgelekt tijdens de onderhandelingen:

  • In 2021 moeten alle gemeenten bekendmaken wanneer welke wijk in Nederland van het gas af gaat.
  • Huiseigenaren die als gevolg hiervan hun huis ingrijpend moeten verduurzamen kunnen een goedkope gebouwgebonden lening krijgen. Die lening gaat mee met het huis bij de verkoop en ‘hangt’ dus niet aan de eigenaar.
  • De belasting op gas gaat omhoog. Om mensen met een minimuminkomen tegemoet te komen, wordt de jaarlijkse teruggave van energiebelasting vier jaar verhoogd.
  • Woningcorporaties moeten de startmotor vormen van de verduurzaming van onze huizen, het gaat om 30.000 tot 50.000 huizen per jaar. De corporaties krijgen hier extra geld voor. Als woningcorporaties op grote schaal beginnen wordt het energiezuiniger maken van je huis snel goedkoper is de verwachting.
  • Verhuurders worden verplicht om woningen te verduurzamen. De energieprestatie van de woning zal sterker gaan meetellen in de maximale huurprijs.
  • Er komt in 2021 een subsidie van 6000 euro voor elektrische auto’s. Die subsidie loopt ieder jaar af met 400 euro, naar 2200 euro in 2030.
  • De aanschaf- en motorrijtuigenbelasting voor benzine- en dieselauto’s gaat vanaf 2021 omhoog en stijgt ieder jaar met een paar tientjes. De accijns op benzine en diesel gaat met een paar cent omhoog.

De belangrijkste wijziging voor het bezit van een auto in een grafiek:

De belangrijkste veranderingen voor automobilisten

  • De industrie moet meer energiebelasting gaan betalen en plannen maken om minder CO2 uit te stoten. Bedrijven die die plannen niet hebben gemaakt of niet nakomen krijgen een boete. Die boete vloeit in een subsidiepot waar bedrijven uit kunnen putten om projecten te financieren die leiden tot minder CO2 uitstoot.
  • Kolen- en gascentrales krijgen in tegenstelling tot de industrie te maken met een nationale CO2-heffing, maar die wordt minder hoog dan eerder was afgesproken in het regeerakkoord.
  • Voor 2030 moeten alle kolencentrales in Nederland gesloten zijn.
  • Er komen nog veel meer grote windmolenparken op zee, maar ook wind op land moet verder uitgebreid worden. Ook komen er nog veel meer zonnepanelen te liggen op daken en in weilanden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.